Strategieën die werken in tijden van crisis

Strategieën die werken in tijden van crisis

9 september 2020

Covid-19 dwingt talloze bedrijven en branches om in versneld tempo te reorganiseren. Avinci Advocaten deelt samen met Bedrijfsadvocaat een aantal strategiën die het beste werken in de praktijk.

1. Begin bij de werknemers

Bedrijven maken vaak de grote fout om met de botte bijl te hanteren en niet naar het human capital te kijken. Waar zit de waardevermeerdering, waar kunnen de kosten bespaard worden? Lukraak ontslag aankondigen is niet de meest efficiënte manier, zoek eerst uit wat mogelijk is, waar banen behouden kunnen worden en wat het precies kost om iemand te ontslaan of een contract niet te verlengen.

2. Kijk waar de kansen liggen

Soms moeten afdelingen wel tot 50% worden gesaneerd terwijl andere onderdelen juist gerichte investeringen nodig hebben. In de tijd van deze Corona crisis zijn vele bedrijven overgeschakeld op online verkopen via andere kanalen en konden zij ook hun medewerkers omscholen. Bedrijven die in staat zijn om een ​​deel van hun kostenbesparingen te herinvesteren in de organisatie hebben aanzienlijk meer kans van slagen, zelfs als dit betekent dat elders meer kosten moeten worden bespaard om het te kunnen betalen.

3. We’re in this together.

Juist nu is het bijzonder belangrijk om er samen de schouders onder te zetten. En ook al is niet iedereen het met bepaalde beslissingen eens, je moet wel verder. Betrek dus iedereen: van het management team tot de werknemers op de werkvloer die dagelijks contact met de klanten hebben. Communiceer open, dat is het belangrijkste om samen het doel te bereiken en maak feedback mogelijk.