De belangrijkste wetswijzigingen op een rij!

De belangrijkste wetswijzigingen op een rij!

30 juni 2019
De belangrijkste wetswijzigingen op een rij!
Per 1 juli 2019 veranderen er weer verschillende belangrijke wetten en regels die u als ondernemer moet weten. Avinci advocaten zet de belangrijkste wetswijzigingen voor u  op een rij!Vanaf 1 juli 2019 kunt u op de wetgevingskalender van de overheid de wetswijzigingen nalezen. Avinci Advocaten behandelt hieronder de belangrijkste wijzigingen die voor een ondernemer belangrijk zijn.
1. Meldingsplicht energiebesparing. Heeft u al een idee hoe het energieverbruik van uw bedrijf eruit ziet? Als dit hoger is dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas, valt de organisatie namelijk onder de informatie- en energiebesparingsverplichting. Deze wetswijziging ging op 27 februari 2019 in. En betekent voor uw bedrijf dat u uiterlijk 1 juli 2019 in het eLoket van RVO.nl moet rapporteren welke energiebesparende maatregelen er worden genomen. Deze informatieplicht draagt bij aan een versnelling van de energiebesparing binnen het bedrijfsleven.

2. Aandelen aan toonder vanaf volgend jaar op naam Heeft uw organisatie aandelen aan toonder in bezit? Vanaf 2020 moeten anonieme aandelen (aan toonder) van naamloze vennootschappen op naam gesteld zijn. Dit staat in de nieuwe Wet omzetting aandelen aan toonder die op 1 juli 2019 ingaat. Als u aandelen aan toonder hebt, meld u dan bij de nv om ze op naam te laten stellen. Wacht je hiermee tot na 1 januari 2021? Dan vervallen de rechten die u heeft op deze aandelen.

3. Minimum jeugdloon per 1 juli 2019 weer omhoog Het minimumloon stijgt per 1 juli 2019 verder. Voor 18-, 19-, en 20-jarigen gaat het vaste percentage van het wettelijk minimumloon verder omhoog. Voor 21-jarigen wordt dit 100 procent, zij hebben dan recht op een volledig wettelijk minimumloon. Voor 22-jarige werknemers was dit laatste sinds 1 juli 2017 al het geval.

Be prepared! Wetswijzigingen vanaf 1 januari 2020

Deze 4 wetten gaan begin volgend jaar in. U kunt zich hier natuurlijk nu alvast mee aan de slag.

1. Eenmanszaken krijgen nieuw btw-nummer

Voor 1 januari 2020 krijgen ruim 1 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer is niet meer gekoppeld aan het BSN-nummer (burgerservicenummer). Dit levert minder identiteitsfraude en meer privacybescherming op. Doet u veel zaken met zzp’ers? Dan vermelden zij mogelijk nu al hun btw-nummer niet meer en gebruiken zij in de toekomst een ander btw-nummer.2. Verbod op wegwerpplastic

Werkt u voor een horeca-organisatie of produceert u plastic producten? Dan is het tijd om goed na te denken over een alternatief. Want vanaf 2021 geldt in de EU een verbod op plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, bestek en borden. Deze artikelen zijn voor 70 procent verantwoordelijk voor de vervuiling van het milieu en de oceanen. Heeft u al nagedacht over hoe de organisatie hiermee omgaat?

3. Kleineondernemersregeling (KOR) verandert

De kleineondernemersregeling (KOR) gaat op de schop. U krijgt nu btw-vrijstelling of vermindering als u per jaar minder dan 1883 euro aan btw betaalt. In de nieuwe regeling is de totale omzet bepalend voor of u gebruik kunt maken van de KOR. Heeft uw orgsanitie straks een omzet van maximaal 20.000 euro binnen Nederland? En wilt u vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de regeling? Meld u dan vanaf 1 juni 2019 aan via de website van de Belastingdienst. De aanmelding moet voor 20 november 2019 binnen zijn.

4. Personenvennootschappen gemoderniseerd

Wanneer u voor een vof, maatschap of cv (dus personenvennootschap) werkt, krijgt u per 1 januari 2020 te maken met ingrijpende veranderingen. Het verschil tussen de vof en maatschap verdwijnt en daar komt één vorm voor terug. De wijziging heeft vooral gevolgen voor de aansprakelijkheid. Bij de cv krijgt de stille vennoot meer bevoegdheden. Door de regels te vereenvoudigen moet samenwerken aantrekkelijker worden.Recent in werking getreden wetswijzigingen

In april 2019 gingen 3 wetswijzigingen en regels in die voor u belangrijk zijn. Hieronder leest u een samenvatting van deze wijzigingen.1. Alle overheden moeten e-facturen kunnen ontvangen

Doet u zaken met de overheid? Dan kunt u de factuur vanaf nu digitaal naar de overheid sturen. Overheden zoals de Rijksoverheid, gemeenten, provincies en waterschappen moeten per 18 april 2019 digitale facturen kunnen ontvangen en verwerken. Hiermee wordt ruim 1 miljard euro op jaarbasis bespaard. Het is makkelijker, nauwkeuriger en sneller.

2. BIG-nummer van zorgverlener moet vindbaar zijn

Werkt u voor een zorginstelling en werken er BIG-geregistreerden bij uw organisatie? Dan moet u sinds 1 april 2019 de BIG-nummers actief bekend maken op alle plaatsen waar u de organisatie beroepsmatig kenbaar maakt. Voorbeelden zijn de website, briefpapier en op rekeningen. Belanghebbenden en patiënten kunnen zo makkelijker controleren of de zorgverlener wel staat ingeschreven.

 

Vindt u dit artikel interessant en heeft u er behoefte aan om eens even goed te sparren? Bij Avinci Advocaten hebben wij voor ondernemers de Bedrijfsadvocaat die u bijpraat over de belangrijkste wetswijzigingen en hoe u er uw voordeel mee kunt doen. Slim ondernemen is ons motto en wij helpen u er graag bij, kom eens langs op ons kantoor voor een kennismakingsgesprek!

BedrijfsAdvocaat.nl is speciaal voor de ondernemer in het leven geroepen en is een initiatief van Avinci Advocaten. Met de expertise in diverse werkgebieden bent u er zeker van de beste advocaat in huis te hebben. Wij zijn advocaten in Rotterdam en zijn daar zeer actief in het bedrijfsleven. Ook ondersteunen wij bedrijven op de Maasvlakte en in de Europoort, op Voorne Putten en in Zeeland als het om ondernemingsrecht, contracten of arbeidsrecht gaat.

Bent u op zoek naar de goedkoopste advocaat, dan moet u niet bij BedrijfsAdvocaat.nl zijn. Wel als u op zoek bent naar de juiste partij als het gaat om complexe incassozaken, arbeidsconflicten, bedrijfsovernames tegen scherpe tarieven. Kleine en grote bedrijven in het MKB ondersteunen en adviseren wij al meer dan 15 jaar in regio Rijnmond, Europoort en Rotterdam.

Wilt u in contact komen met een van de advocaten van BedrijfsAdvocaat.nl, dan kunt u dat op onze contactpagina doen door hier te klikken of bellen naar het nummer 010 – 47 77 755.

De belangrijkste wetswijzigingen op een rij! Bron: Wetgevingskalender Overheid, CM